nedeľa 20. februára 2011

Test: BMW X3 xDrive35i

Tento test by mal začať nejakou poklonou za to, že mal kedysi odvahu nielen radikálne zmeniť dizajn, ale aj objavovať doposiaľ nepreskúmané územia či dokonca tvoriť nové. Predhodiť ľuďom niečo, čo tu doteraz nebolo, chce skutočne veľký kus odvahy, tvorivé schopnosti a rezistenciu voči finančnému riziku, ktoré z týchto krokov vyplýva. Odvahu meniť odbor, v ktorom pôsobí, nemalo za posledných 10 alebo 20 rokov zase toľko firiem ao to viac si krokov BMW vrátane zmien dizajnu a vytváranie nových segmentov vážim. Týka sa to aj modelu BMW X3.

Toto auto prišlo na trh v čase, keď nikto nič také ako kompaktné prémiové SUV nepoznal. Bolo to tak nové ako vo svojej dobe Walkman od Sony alebo iPhone od Apple. Apple rád u svojich produktov volí dramatický tón a ak aj najväčšia blbosť môže niesť prívlastok revolučné, má ho. Aj bavorák bol na svoje prémiové kompaktné SUV náležite hrdý, ale s odstupom času sa mu nemôžeme čudovať. Bolo to naozaj jediné auto svojho druhu, ktoré navyše prekvapivo skoro zabodovalo u klientov. Je na vás X5 moc veľká a drahá, máme pre vás X3. Ľudia na to počuli.

Samozrejme to nič moc nehovorí o kvalitách auta samotného. Nebolo to SUV ani príliš športové, ani terénne. Nebolo ani veľmi pohodlné, ani prehnane luxusné a dokonca ani nijako zvlášť krásne. Ale bolo jediné svojho druhu, tak prečo nad tým zbytočne hĺbať. Celkovo sa nakoniec "Xtrojky" predalo niečo málo cez 600.000 kusov. Už prvý test, na ktorý som sa mimochodom veľmi tešil, nedopadol podľa predstáv. Vadil mi extrémne tuhý podvozok, ktorý v spojení zbedačenými slovenskými cestami vytváral dojem tragača.

Neustále drncání a poskakovanie samozrejme nezostalo osamoteným problémom, ale nabaľovali na seba ďalšie, napríklad mierne sa krútiaci karosériu, povrzávání plastov v interiéri a podobne. Nepochybne sa našlo veľa ľudí, ktorí nedali a stále nedajú na svoju X3 dopustiť, ale spokojnosť v tomto prípade pramení skôr z nedostatku porovnaní prípadne relatívne nízko nastavenej latky ako dych berúcich kvalít auta. Keďže však v segmente kompaktných prémiových SUV nebolo s čím porovnávať, bola voľba nakoniec jasná a celkom dobre obhajovať. To dnes vyzerá situácia inak.


PlaySuperEna and win up to 150 million


Keď konkurenti videli, ako veľmi sa X3 trafila do vkusu zákazníkov, začali okamžite pracovať na svojich koňoch. Tak vzniklo Audi Q5, Mercedes-Benz GLK, alebo treba Infiniti EX. Bavorák mal so svojou X3 naraz problém. Na trhu bola novšia, väčšinou krajšie a modernejšie autá bez charakteristiky tragača. Lenže nebolo by to BMW, aby nezasadil konkurentom ďalšiu ranu na solar. Predstavilo X1. Auto, o ktorom sa vlastne chvíľu nevedelo, prečo vzniklo, komu je určené a komu bude konkurovať. Stačila chvíľka, aby sa ukázalo, že opäť tak trochu nikomu.

Po menšej X1, po ktorej zase klienti skočili ako hladní vlci, prišla druhá generácia BMW X3. Kvôli novému súrodenci X1 auto narástlo do dĺžky a šírky, podstatne sa zväčšil aj rázvor (viď. Predstavenie nového BMW X3 na AUTO.CZ - http://www.auto.cz/predstavujeme-bmw-x3-2011-rust-vsemi- smermi-52691) a treba výroba sa presťahovala do USA. Toto sú objektívne fakty, z ktorých majú automaticky vyplývať určité skutočnosti. Tak napríklad väčší rázvor, dĺžka a šírka má mať vplyv na vnútorný priestor. A vplyv tiež má. Vnútri si môžu viac priestoru užívať vodič aj spolujazdec, ale aj pasažieri na zadných sedačkách.

Aj keď moje aktuálne fyzická konštitúcia ma v tomto smere odsudzuje do úlohy veštca, hádam, že sa vpredu budú v novej X3 oveľa lepšie cítiť aj poriadni chlapi a vzadu môžu pohodlne cestovať aj ľudia s výškou okolo 185 cm. Je tu skrátka viac miesta a naviac, je to tu aj krajšie. Priebežné úpravy vzhľadu síce dokázali predchádzajúce X3 (E 83) zahladiť najväčší vrásky na čele, napriek tomu auto na konci svojho života pôsobilo aj vnútri stroho a ľahko zastaralo.
Viac priestoru ... pre luxus

Nová X3 si vzala to najlepšie zo svojich aktuálnych bračeka, a preto vnútri nájdete robustný palubnú dosku vymodelované zo špičkových mäkčených materiálov, masívne stredovú konzolu ľahko natočenú smerom k vodičovi, chytro rozmiestnené a pekne spracované ovládacie prvky, luxusné dekory a aktuálnu verziu systému iDrive. Vďaka tomu všetkému sa v novej X3 cítite oveľa príjemnejšie, pohodlnejšie a luxusnejšie. Nenájdete tu jedinú stopu lacnosti, šlendriánství a už len kvôli tomu si novú X3 zamilujete. Zvlášť ak máte latku nastavenú vysoko.

V tomto smere urobilo BMW vo všeobecnosti a konkrétne aj nová X3 zase obrovský krok vpred. Môžem to pokojne brať bod za bodom, prvok za prvkom, ale nakoniec rovnako dospejem k tomuto jedinému názoru. Interiér X3 je dnes kvalitatívne i ergonomicky plne porovnateľný s Audi Q5 (u MB GLK robia trochu problém hrany a minimalizmus). Nerád by som vás neochudobňuje o hodnotení čohokoľvek, ale keďže zo starších testov súčasných bavorákov vieme, že sedačky robí BMW vynikajúce, že na obrazovke iDrive to len svištia a grafika nemá chybu, nie je dôvod sa o tom rozpisovať ďalej.

Prakticky zmýšľajúci majiteľa poteší aj väčšie (+70 litrov v základnom a +40 litrov v stave so sklopenými sedačkami) batožinový priestor s jednoduchým prístupom a jednoduchým systémom sklápania sedadiel. Len to veko kufra sa mohlo dvíhať do väčšej výšky.

Nie, toto nie je športové auto

Vyžeňte prosím z hlavy predstavu, že autá typu BMW X3 alebo Audi Q5 majú a budú držať krok so športovo orientovanými autami nižšej strednej a strednej triedy. Z BMW X6 si vyrobte zaujímavý až skoro neuveriteľný precedens, a to že viac ako dvojtonové auto sa môže vďaka výbornému rozloženie hmotnosti, nastavenie podvozku, voľbe kolies a pneumatík správať za určitých okolností lepšie ako rad 3 (kto priamo nevyskúšal, neuverí) a tým to ukončite. BMW X3 nie je a nebude športové auto do tej doby, kým si s ním nepohrají chlapci z M GmbH ai tak to bude divné.


O športové náturu sa myslím bavorák pokúšal s prvou X3 a vyrobil traktory. Teraz dostala X3 populárne podvozok s adaptívnymi tlmičmi Variable Damper Control (za príplatok), čo dáva vodičovi možnosť vyberať medzi nastavením Normal, Sport a Sport + av zásade aj jazdnými štýly. Nastavenie ovplyvňuje nielen tuhosť tlmičov, ale aj správanie prevodovky, posilňovača riadenia, reakcie na plynový pedál a správania stabilizačného systému DSC.

Ako sa teda nová X3 s týmto moderným podvozkom chová? Záleží na režime. Režim Normal robí z novej X3 na môj vkus akceptovateľne hojdavom komfortné auto, ktoré sa statočne bije s tým, s čím sa zatiaľ žiaden český minister dopravy poriadne pobiť nedokázal - nekvalitne spravenými, ošizenými českými cestami. Aj keď som od kolegov pozbieral aj názory, že v základnom komfortnom režime sa Xtrojka pohojdáva zbytočne moc, ani raz som sa nedostal v tomto režime do situácie, že by som autu prestal veriť, alebo sa mi začal dvíhať žalúdok.

Režim Sport a Sport + robí presne to, čo robí iv ostatných moderných bavorácích. Primkne SUV viac k ceste, uberie na účinku posilňovaču, sprísni reakcia na plynový pedál a prípadne obmedzí činnosť stabilizácie. Všetko je to hrozne fajn do tej doby, kým sa vám pod kolesami nezhoršuje povrch a nedôjde opäť na tlmenie výtlkov, nekvalitných priečnych škár a hrboľov. Akonáhle toto nastane, pripomenie nová X3 v režime Sport a Sport + traktory predchádzajúcej generácie. Poskakovanie je možno trochu menej, ale z akéhosi dôvodu pocit tragača úplne nevymizol. Na druhú stranu, v zákrutách a na hladkom povrchu sa budete cítiť úplne sebaisto. X3 sa nenakláňa a dobre drží stopu.

Bohužiaľ aktuálne podvozky bavorákov nemajú občas problém prepustiť dovnútra aj nechutný ráz. Tak či tak celkovo nie je jazda s novou X3 utrpením, naopak som si za volantom celkom užíval a nestrádal ani na dlhých trasách. Toto auto dokáže prekonávať veľké vzdialenosti a dokáže celkom slušne nahradiť klasický komfortný sedan strednej triedy. Do terénu sa s X3 vypraviť môžete, ale určite zabudnite na lámanie rekordov. Pekne vyjsť na chalupu, trochu poškádlit pohon všetkých kolies na poľnej ceste plnej výmoľov a kaluží, maximálne si zabaviť na premáčaniu lúke, ale tým to končí.

Zážihové zjavenia

Nové BMW X3 som dostal do rúk v zatiaľ vrcholnej verzii s benzínovým prepĺňaným šesťvalcom s maximálnym výkonom 225 kW / 5800 min-1 a krútiacim momentom 400 Nm / 1200 - 5000 min-1. V krajine drsné turbodieselové nadvlády si človek užíva každý silný benzínový motor bez ohľadu na to, koľko má valcov alebo turbodúchadiel a dokonca aj aké auto poháňa. Neviem, koľko sa u nás nájde šialencov, ktorí si novú X3 zaobstarajú práve s týmto motorom, ale pre všetky takéto mám jeden odkaz - choďte do toho, nebudete ľutovať.

Nie je totiž nič krajšie ako zvuk prebudení silného benzínového šesťvalca. Bývaly doby, kedy tento zvuk nenarušovala žiadna turbodúchadla, v tých časoch však zase verzie X3 2.5i pôsobila ako najväčší lenivec pod slnkom.

BMW X3 xDrive 35i lenivým dojmom rozhodne nepôsobí. Pôsobivo akceleruje, disponuje dostatkom sily na predbiehanie vo všetkých situáciách vrátane kopcov a diaľnic, veľmi ochotne sa vytáča a rýchlo naberá silu od najnižších otáčok. A tu si tiež drží. Šesťvalec Twin Scroll skrátka odvádza veľmi dobrú prácu, ktorá ústi v svižnej kompaktné SUV.

Schválne však nehovorím rýchle. X3 ani s týmto najsilnejším benzínovým šesťvalcom rýchla nie je a keby ste motora ubrali nejakých 35 kW a pár desiatok Nm krútiaceho momentu, dostanete zase leňocha.

 Zaujímavo pôsobí v novej X3 spojenia trojlitrového šesťvalca a osemstupňovej automatickej prevodovky. Tá zaujímavosť spočíva v tom, že automat vyvoláva tu a tam dojem neustáleho radenia. Rozbehne sa, hneď tam skočí dvojka, následne trojka, štvorka a čoskoro päťka. Za chvíľu automat podradí na štvorku, aby za pár sekúnd zase vybral päťku či dokonca šestku.

Prevody sa mení hladko a rýchlo, avšak prehliadnuť túto stupňovou lotérii moc nejde. Spotreba sa pohybuje väčšinou okolo 10,5 litrov, pri ostrejšej jazde vystúpi až na 15 litrov, v meste sa drží zhruba na rovnakej úrovni. Kombinovane počítajte so spomínanými 10,5 litrami, udávaných 8,8 litra vidím ako totálny utópiu.
Splní, čo sľúbi

V Mníchove vymysleli av Amerike vyrobili ďalšie SUV, z ktorého podoby nikto nedostane infarkt, ktorého interiér nikomu nevyrazí dych (v negatívnom slova zmysle) a ktorého jazdné vlastnosti nikoho neprivedie do ordinácie fyzioterapeuta.

Naopak si s ním môžete dovoliť dlhé výlety naprieč Európou a to aj mimo spevnenej cesty. Nie je to tak, že by som na novú X3 nemohol zabudnúť, ale nie je to ani tak, že by som v mysli na rozdiel od tej minulej postavil pred týmto autom obrovskú stenu, ktorú nezrúti ani stovka tankov.

Kto hľadá kvalitné, pohodlné a luxusné SUV, môže v pokoji a mieri zabehnúť k svojmu dílerovi BMW zložiť zálohu. Sklamaný nebude.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára