streda 23. februára 2011

Ako vyberáme nové autá

Automobilový priemysel patrí k najvýznamnejším hospodárskym odvetviam a jeho výkyvy ovplyvňujú celú ekonomiku. Výrobcovia preto hľadajú sebemenší medzeru na trhu a okrem technikov a konštruktérov zamestnávajú pri vývoji nových vozidiel aj psychológmi.


Jeden príklad za mnohé. U nás, kde dlhé desaťročia bol na výber len obmedzený sortiment vozov, navyše s nepríliš kvalitným dielenským spracovaním, nie sme zvyknutí skúmať na aute každú maličkosť, ale vo vyspelých automobilových krajinách (ktoré sme aspoň v počte áut na obyvateľa už dostihli) rozhoduje o ich kúpe taký detail, ako je zvuk zatváraných dverí. To vedia vo Volve, kde si zaobstarali akustickú laboratórium, ktorej úlohou je dodať vozidlam tejto značky "škandinávsky" zvuk.

Čo to znamená? Chcú tu eliminovať obťažujúce zvuky, napríklad vŕzganie alebo rachotanie, hluk od vozovky alebo aerodynamický hluk, a vyladiť zvuky atraktívne; tými treba zvuk motora alebo zabuchnutie dverí. Novému konštrukčnému odbore sa hovorí akustický dizajn a spolupracujú v ňom aj psychológovia. "Ak vozidlo jazdí ustálenou rýchlosťou, mal by motor vytvárať príjemný, uvoľňujúci zvuk. Ak však vozidlo prudko akceleruje z nízkej rýchlosti, mal by byť rozdiel patrný aj na zvuku motora. Vodič by mal dostávať spätnú väzbu o tom, čo robí, aby nestratil intuitívne spojenie s vozidlom, "vysvetľuje Eva Lahti, inžinierka pre akustiku v spoločnosti Volvo Cars.

Dva pohľady

Skúmať zvuk dverí sa asi niekomu bude zdať prehnané, ale aj tak jemné nuansy v čase, keď sa automobily navzájom čoraz viac podobajú, môže pri výbere hrať rolu. Podľa čoho si teda vyberáme svoje vozidlá? Muži by si síce s veľkou chuťou vyberali autá ako hračku, ale väčšinou si uvedomujú možný rozpor medzi želaním a praktickým využitím. Chcú teda poznať najmä cenu a náklady na prevádzku. Potom zisťujú, aká je záruka (a na čo), koľko stojí náhradné diely a práce v servise, a hlavne čo sa na vybranom modeli pokazí najčastejšie.

Nájdu si adresy servisov v okolí, a potom sa začnú starať o bezpečnostné prvky, veľkosť úložného priestoru, výbavu a kvalitu materiálu i spracovania. Keď auto vyberá žena, je poradie otázok, ktoré si o ňom bude klásť, úplne iné. Jednak to býva väčšinou už druhý voz v rodine, jednak aj keď vodička žije sama, pozerá sa na automobily z iného uhla pohľadu. Jej vzťah k autu je vždy ďaleko osobnejšie a berie ho trochu ako nového člena rodiny. Niekedy sa na neho pozerá aj ako na partnera. Vozidlo teda musí byť elegantné, silný a odolný voči všetkým chybám, zároveň však aj pohyblivý, a predovšetkým musia poskytovať pocit bezpečia. Veľmi dôležitý je výhľad. To znamená, že vodička rada sedí čo najvyššie nad cestou, aby mala prehľad a nemusela toľko používať spätné zrkadlá.


PlaySuperEna and win up to 150 million


Túžba po bezpečí

Pochopiteľne aj žena sa musí pri výbere nakoniec podriadiť svojim možnostiam, takže namiesto vysneného auta typu SUV (sport utility vehicle, športové úžitkové vozidlá) sa zmieri s malým autom, ktoré má ďaleko menšie nároky na prevádzku a pre jej potreby - jazdu do zamestnania a na nákupy - je tiež oveľa praktickejšie. Veľa začínajúcich vodičiek má matnú predstavu, že sa s malým vozidlom v mestskej premávke zmestia všade, ale hneď prvé kilometre za volantom ju radikálne premení. Od kolegov vodičov nemôžu čakať žiadne ohľady, skôr naopak. K tomu pribudnú problémy s častým radením.

V dôsledku sa vodička vracia k svojmu pôvodnému želanie, teda vozidla typu SUV, mohutné štvorkolke s pevným rámom chrániacim karosériu, automatickým radením a parkovacím zariadením. V rodinách, kde sú dve alebo dokonca viac áut, to potom dopadá asi takto - žena si nárokuje väčší voz s odôvodnením, že manžel predsa jede len do práce, zatiaľ čo ona musí nakúpiť as nákupom dôjsť do školy pre deti a tie musia byť v bezpečnom voze ...

Dochádza potom k kurióznym prípadom, keď muž, vášnivý Nimrod, jede domov z lovu s dvousedadlovým smart, ktorý mal pôvodne plniť úlohu nákupné tašky - teraz ho zapĺňa chytaný jeleň s parožím trčiacimi z okienka, zatiaľ čo manželka sa vracia od kaderníčky luxusným klimatizovaným Mercedesom SUV.

Aby pôsobila sexi

Treba sa tiež zaoberať otázkou, kto automobily, s ktorými ženy jazdia, väčšinou kupuje. Len každá piata, šiesta vodička prichádza nakupovať sama, vo väčšine prípadov vyberá auto s partnerom. Väčšinou to však neznamená, že by on mal úlohu poradcu, dôležitejšie je skôr jeho finančný príspevok. O neho sa najčastejšie postarajú (v tomto poradí) milenec, manžel a potom otecko. U tých žien, ktoré prichádzajú vyberať automobily samy a samy si je tiež platí, je preferencie jasná. Bývajú to podnikateľky, manažérky, ženy zvyknuté konať samé za seba a za svoje rozhodnutia niesť zodpovednosť.

Sú samostatné a auto potrebujú hlavne k práci. Často je pre nich mobilný kancelárií. V tomto prípade nie je čo riešiť av takmer v deviatich prípadoch z desiatich víťazí automobily typu SUV. Podobne je tomu u mileniek bohatých mužov - ide im predsa o bezpečnosť ich "pokladu", alebo nie? Tiež tu víťazí SUV. Niekedy tu však býva zohľadnený aj iný pohľad - v niektorých vozňoch vyzerajú ženy viac sexy. Na to už dávno prišli treba režiséri filmov o Jamesovi Bondovi. Snáď aj pod ich vplyvom vyhral pred rokmi v ankete magazínu Eve medzi Britmi Mercedes 300SL Roadster z 60. rokov. A hneď za ním to bol nemenej slávny Porsche 911. Ty, ktorí si niečo také nemôžu napriek vrelé city k priateľke dovoliť, môžeme utešiť, že ani bežné autá ako VW Golf či Fiat Cinquecento neskončili v rebríčku zle. U manželov to už s kúpou tak jednoznačné nebýva, vyberá sa druhý (alebo i tretej) vagón a väčšinou ten mohutnejší už doma v garáži stojí. Len málo manželov potom tuší, že si vlastne kupuje auto pre seba.

Znalosti sa porovnávajú

Veľkú rolu pri výbere vozidla hrá u žien tiež farba. Na prvom mieste už ale nie. "Zvyšuje sa počet žien, ktoré majú dobré technické znalosti o autách, vedia, čo chcú a čo je dôležitejšie ako farba," potvrdzuje Dagmar Františkovej z pražského autoservisu. "Keď k nám prídu, väčšinou vedia, čo je potrebné s vozidlom urobiť. Je to pochopiteľné - tie ostatné radšej dopravu vozidla do servisu zverí manželovi či priateľovi. Je ale zaujímavé, že zároveň klesá počet mužov, ktorí sa v technických problémoch okolo áut vyznajú. "

To sa dá vysvetliť tým, že dnešné autá už nie sú hračkou pre kutilov a elektronicky riadený motor nemožno opraviť na ceste pred domom, ako to išlo u starých škodoviek alebo trabantov. Stále ale platí, že muž radšej oželie obľúbenú či módne farbu, len keď auto bude mať požadované technické parametre, zatiaľ čo žena naopak radšej došlo k devalvácii svojich nárokov na výkon či jazdné vlastnosti. Pre ňu by bolo ideálne vlastniť jeden typ vozidla v rôznych farbách ako módny doplnok. Aká farba je ale moderné a čo rozhoduje, že práve táto je momentálne u áut najžiadanejší?




Podľahne čierna ekológom?

Henry Ford kedysi vyhlásil, že jeho autá môžu mať akúkoľvek farbu, ak je čierna. To pochopiteľne platilo pri hladné trhu a v snahe docieliť čo najnižšie ceny. Inde bývala farba súčasťou imidžu značky. Pre Ferrari je typická červená, pre Jaguar zase temne zelená. Zákazníci zo severských krajín Európy az Nemecka majú radšej tlmené, konzervatívny vyfarbenie, južania si vyberajú vyzývavejšie. Pred časom vládla na našich cestách strieborná metalíza. Pre ňu sa aj pri nedávnom rozhodovaní o novom dizajne svojich áut rozhodla česká polícia, len ju doplnila žlutomodrým pruhom. Teraz, predovšetkým u drahších automobiloch, kraľuje čierna, či už tzv pastelová, alebo metalická. O výbere farby rozhoduje obdobne ako u šiat móda. Dá sa povedať, že s odstupom času kopíruje trendy v obliekaní. U vozňov sa to prejaví najskôr v interiéri, potom príde na rad exteriér.

Pretože módny diktát v obliekaní často menia svoje názory o sto osemdesiat stupňov, dá sa očakávať, že sa k čiernej čoskoro pridá aj jej protiklad, teda biely lak. Mimochodom aj v automobilovom priemysle sa módne farby po čase opakujú. S houstnoucím prevádzkou bude najskôr preferovaná otázka bezpečnosti as ňou také farby, ktoré sú najlepšie vidieť, teda jasne žltá a oranžová. Alebo sa uplatní hľadisko ekologické. Tak je tomu v Kalifornii, kde od roku 2012 musí čelné sklo tam predaného vozidla odraziť prinajmenšom polovicu tepelnej energie slnečného svitu. Klimatizácia potom nebude musieť pracovať naplno, a teda nevznikne väčšie množstvo škodlivých emisií. To isté sa potom chystá v prípade farby autolakov.

Akú "tvár" auta chcete?

Ľudia, a najmä ženy často autá personifikují, prisudzujú im vlastnosti podľa vzhľadu. Pochopiteľne automobily so silným motorom a rýchlosťou cez 200 km / h sú aerodynamičtější než autá určené na posúvanie v meste a na nákupy. Ovšem čelný pohľad, akési tete a tete, je pre ľudské podvedomie ďaleko dôležitejšie. Evolučný biológ a psychológ Karl Grammer z viedenskej univerzity, ktorý vo vedeckom svete aj medzi verejnosťou preslávil svojimi pokusmi, v ktorých boli testované osoby nechal napríklad čuchať k tričkám, ktoré propotily osoby opačného pohlavia, a nechal ich určovať sexuálnu príťažlivosť ich nositeľa, sa teraz pozrel aj na vzťahy človek-auto. Vzhľadom k tomu, že automobily mávajú pár reflektorov posadený v čelnej maske podobne ako človek oči v tvári, nie je potrebné mať veľa fantázie, aby si pri pohľade na prednú časť vozidla človek predstavil tvár. Deväť z desiatich opýtaných vidí v čelnej maske aspoň nejaký prvok z tváre a päť, teda polovica z nich, nemá problém rozpoznať tvár celú. Aká je, je skôr ľudská, či nejakého živočícha, a čo o vagóna "prezrádza"? Svojho času napríklad Peugeot pri modeli 407 Coupé chcel zdôrazniť dravosť, a preto podporil image žraloka odvetraním v podobe troch žebrovitých štrbín v predných blatníkoch.

Dobrovoľníci, ktorí sa výskumu zúčastnili, preferovali zhodne vzhľad čelnej masky, ktorý označovali za "zrelý, dominantný, mužský, domýšľavý až spupný pohľad". Videli ho hlavne u vozidiel BMW. Ako naopak priateľský pohľad označili masku treba automobiloch Fiat Cinquecento či Nissan Micra. Pochopiteľne oba typy majú svoje kupcov, ktorí sa rozhodujú na základe úplne iných podnetov, než je pohľad "z očí do očí", ale veľa výrobcov áut si už určite nad výsledkami výskumu láme hlavu ...

1 komentár:

  1. Nová autá sú pekná, na jednu stranu by sa mi také tiež páčilo, ale keď vidím, čo s ním majú susedia starostí, tak som rada za to naše staré :-). Priateľ mi k nemu tiež kúpil vystreľovací kľúč , ktorý som obdivovala práve u susedov, tak ma prekvapilo, že aj k tomu nášmu sa dá kúpiť :-).

    OdpovedaťOdstrániť