štvrtok 17. februára 2011

Prvé kilometre s novou Audi A6

Audi dotiahol svoju unifikáciu k dokonalosti. Ich autá, hlavne z vyšších radov, rozlíši na prvý pohľad len predajca a audinista. Teraz už je to rovnaké aj u výbavy. Čo si vlani naporoučel šéf do limuzíny Audi A8 ako výkriky techniky, teraz môže hýčkať aj jeho podriadené v A6. Ak si kúpite najväčší A8, štýlovú ladnú A7, alebo najnovšie A6 záleží už len na tom, ako ste narástli (rozmery a pozíciou vo firme). Do všetkých dostanete rovnaké vychytávky a vlastne aj jazdí veľmi podobne. Samozrejme, jemné odlišnosti v správaní na ceste nájdete. S väčšou A8 sa treba horšie hľadá miesto na parkovanie.

Žiarovkám odzvonilo

Prúžok smerovky blikajúce v zadnom svetle novej A6 je zložený z 56 LED diód. Toľko žiaroviek by ste nenapočítala snáď ani na celom Audi 100 prvej generácie v roku 1968, ktoré je prapredkov tohtoročné veledůležité novinky. A takto je to na novom audi so všetkým: aj na tlačidlo alebo elektromotorček je všetko, čo na ne byť môže.

Dotykový displej? U Audi Nikdy!

"Robili sme si hŕbu prieskumov medzi zákazníkmi. Hlavne Američania najprv na otázku, či majú radšej klasické ovládače alebo dotykové displeja, jednoznačne odpovedali, že chcú 'dotykáče'," hovorí Kristin Dettmerová, členka tímu, ktorý vyvíjajú interiéry audi tak, aby vyhovovali používateľom .


PlaySuperEna and win up to 150 million


"Lenže keď sme ich potom posadili do áut a mali obe varianty porovnať, všetci otočili o 180 stupňov. A zhodli sa, že im viac vyhovuje klasické ovládanie tlačidlami a otočnými 'gombíkmi'."

"Čudlíkové" ovládanie je totiž oveľa intuitívnejšie. Všimnite si tiež, že ani modely BMW alebo mercedesy vyšších tried nemajú dotykáče. Na nich sa totiž musíte vždy znova a znova zorientovávat. Dívať sa na ne, keď je ovládate.

V aute zároveň musia byť v dosahu ruky, čo ideálne zorné pole vodičových očí nie je. "Dotykový displej u žiadneho audi nie je a nebude," hovorí nekompromisne Kristin.

Keď sa s autom zžijete, naučíte sa veľa funkcií ovládať poslepiačky. Jednotlivé gombíky nahmatáte a spoznáte ich tvar a umiestnenie. "Musíte mať hmatovú interakciu," vysvetľuje, "tá u dotykových displejov chýba." Schválne, skúšali ste niekedy písať na dotykovom mobilu smsku poslepiačky? Na tlačidlové to zvládnete, na módnych dotykáčích nie.

Nová A6 je totiž hlavne ďalší prehliadkou moderných technológií, ktoré pracujú a myslia za vodiča a strážia ho na každom prejazdenej metra. Postráži vás, aby ste nevyšli z jazdného pruhu, varuje pred autom schovaným v mŕtvom uhle, infrakamera nájde neviditeľného chodcov pri krajnici a nakoniec A6 sama zaparkuje pred domom (stačí radiť jedničku a spiatočku a šliapať na pedále, volant sa točí sám).

Samozrejme, že zoženiete aj obyčajnú A6 bez adaptívneho tempomatu o ukončení, rozbiehajúceho a udržujúceho rýchlosť auta bez zásahu vodiča. Bez odvetrávaných sedadiel. Aj bez celobarevného head-up displeja, promítajícího dôležité prevádzkové informácie na čelné sklo pred oči vodiča. Alebo bez predných svetiel zložených len z LED diód.

Menej litrov, menej centimetrov

To tu dlho nebolo: nový model je menšia než predchádzajúca. Teda hlavne zvonku. Nová A6 je tak oproti predchodkyni o fúz (12milimetrový) kratšie a nižšie, a taky o niečo ľahší. Na majestátnym vzhľade jej to ale neubralo. Roztiahla sa o dva centimetre do šírky. Vnútri je naozaj veľa miesta pre posádku. Stavitelia interiéru použili obľúbený fígeľ s plytkou prístrojovka, ktorá pridá centimetre v pozdĺžnom smere. Jediné, kde sa zmenšovanie prejavilo, je kufor. Oproti predchodcovi odvezie sedan o zanedbateľných 16 litrov menej.

Mohutný pontón karosérie a nízka kabína majú dávať dynamický vzhľad. Že sú presklené plochy docela nízke, si uvedomíte po nastúpení. Umocňujú to ešte predné stĺpiky veľa roztiahnuté do strán, aby neprekážali vo výhľade do oblúka. Zato tie širokánske, ktoré máte vedľa seba, úplne zakryjú výhľad do strany. Keď sa cez spolujazdca chcete pozrieť, či niekto neprichádza po hlavnej sprava, veľa prekáža.


Play Euro Millions online


Kabát má A6 tradičné, dizajnéri sa ale odviazali pri návrhu kokpitu. Kaplnka a všetko, čo na nej na prístrojovke nadväzuje, vyzerá šmrncovné. K tomu pripočítajte manické starostlivosť o detail a dokonalosť spracovania.

Súčasťou je aj pýcha ingolstadtskej automobilky: rozhranie MMI zahŕňajúce audiosustavu, navigáciu využívajúce podklady Googlu, wi-fi pripojenie na internet a ďalšie vychytávky. Moc sa páči dotyková plôška, na ktoré môžete potrebné zadávať cieľ, do ktorého chcete navigovať. Jednoducho píšete prstom naslepo písmená a auto im rozumie. A verte, že prečíta aj veľa doktorsky vypísanú ruku.

Dva benziňáky, dva diesle

Ponuka benziňáků je zatiaľ zložená z dvoch šesťvalcov. Skvelého třísetkoňového preplňovaného trojliter a atmosférického 2,8 litra FSI, ktorý pôsobí v ponuke novinky možno trochu podivne. Jeho 204 koní nie je nič omračujúceho. Keď ho ešte nakombinujete s bezstupňovou variátorovú prevodovkou multitronic s veľmi rozvážnu ochotou udeľovať autu dynamiku, cítite, že motor silu má, ale prevodovka velí pokoj.

Navyše má koncern Volkswagen skvelý preplňovaný štvorvalec 2,0 TFSI, ktorý dostáva mimo iného VW Golf au Audi treba malé SUV Q5. Dôvod, prečo ho do nového audi zatiaľ nenasadili je podľa Jörga Juchema z vývojového tímu motorov ten, že šesťvalec má Vylepšené správanie a charakteru veľkého auta sa viac hodí. "Dvojlitrového TFSIčka sa ale A6 dočká taky," naznačil Juchy. Zatiaľ je isté, že sa motor predstaví v hybridnom prevedení A6, kde bude jeho 211 koňom pomáhať sila elektromotora.

A6 sa slabším benziňákem bude voľbou rozvážni vodičov. Takže Čechy skôr zaujímať nebude, tí kupujú audiny - a A6 hlavne - kvôli quattro, teda pohonu všetkých kolies a turbodieselům. Audi A6 a 3,0 TDI pod kapotou, to je dlhodobo najobľúbenejší kombinácia.

A s ňou A6 doslova lieta; krútiaci moment 500 newtonmetrov silnejšieho z dvoch prevedení naftového trojliter udeľuje autu skvelú dynamiku. Predbiehanie dýchavičných nákladiakov na krivolakých sicílskych serpentínach, kde Audi prvé jazdy pre novinárov zorganizovalo, je impozantný. Trojliter je pokojný a má dosť sily aj vo vyšších otáčkach, kde turbodiesely už zvyčajne ťahať moc nechcú. Audi A6 s ním dravo zrýchľuje ešte vo skoro piatich tisícoch otáčkach. Skvele si rozumie so sedemstupňovou dvojspojkovou automatickou prevodovkou (u VW a Škody jej označujú DSG, u Audi S tronic, v A6 je ale umiestnená pozdĺžne). Radí rýchlo a šikovne. Keď potrebujete, volíte rýchlosti sami krídelkami na volante.



Audi A6 hybrid

Chystá sa aj sériové prevedenie, v ktorom bude predné kolesá roztáčať preplňovaný benzínový dvojliter v spolupráci s elektromotorom.

Štvorvalec 2,0 TFSI s výkonom 155 kW (211 koní) sa spojí s 33kilowattovým elektromotorom. Ten je na mieste meniča osmistupňového automatu.

Energiu dodajú li-ion baterky uložené v podlahe kufra. Len na elektrinu prejde hybridné A6 asi tri kilometre, maximálne pôjde len na elektromotor stovkou.
Aj malý motor veľkému autu stačí

Nová A6 je veľká na pohľad i na dotyk. Drží sa tradície značky: keď ju riadite, viete, že máte v moci veľký kus auta. Hoci základná verzia váži veľmi solídnych 1575 kg.

Siedma generácia A6 je teda zase hlavne diaľničnom expresom. Pri rýchlych diaľničných presunoch toľko nevyužijete permanentný pohon všetkých kolies s medzinápravovým diferenciálom s korunovým prevodom (za normálnych podmienok ide 60% sily na zadné kolesá). Užijete si ale hlavne typicky skvelú stabilitu pri jazde v priamke av dlhých tiahlych oblúkoch. Keď sa vydáte na úzku kľukatú okresku, predsa len pocítite, že riadite veľké auto. Sila motora a pohon všetkých kolies vyrovnajú nedostatok mrštnosti. Naviac si ešte môžete voliť medzi rôznymi nastaveniami auta (prevodovky, riadenie, motora). Ku klasickým módom (šport, comfort, automatický) ešte pribudol ďalší "efficiency", ktorý má zabezpečiť čo najefektívnejšiu jazdu a teda nízku spotrebu.

Audi A6 ale skvele frčia aj so základným dvojlitrovým TDIčkom s výkonom 177 koní, s ktorým najobyčajnejšie prevedenie stojí 991 100 korún. S šesťstupňovou manuálnou prevodovkou bude určite patriť k obľúbeným modelom, hoci môže mať poháňané len predné kolesá. Jediné, s čím sa bude musieť vodič porovnať, je jeho zvukový prejav. Pri ustálenej jazde o ňom moc neviete, keď ale musí zabrať, dáva o sebe diesel dosť vedieť. Výrobca uvádza spotrebu 4,9 l/100 km, šesť litrov v reálnom prevádzke by rozhodne nemalo byť nedosiahnuteľných.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára