nedeľa 10. apríla 2011

Hyundai i30 1.4 CVVT Trikolor test

Model i30 sa vyrába v severomoravských Nošoviciach. Môžeme ho teda považovať za naše domáce auto. Hyundai sa tento fakt rozhodla zvýrazniť špeciálnou výbavou nazvanú Trikolor, predtým sa volala Patriot. Ponúka ju pre motory 1.4 CVVT, 1.6 CVVT a 1.6 CRDi.

Trikolor je tretí z piatich výbav a obsahuje naozaj všetko, čo bežný vodič môže potrebovať. K pohodliu poslúži nielen manuálna klimatizácia, ale napríklad 15 "zliatinové kolesá alebo plnohodnotná rezerva v kufri. Veľké prekvapenie vo mne vyvolal pohľad do cenníka, na ktorý som sa pozrel až po teste. Rozhodne by som testovanej auto odhadoval na vyššiu sumu ako 279 990 korún.

Popisovať vzhľad Hyundai i30 snáď ani nemá veľký zmysel. Dvojča Kie Ceed má podarené tvarovanie, lichoběžníkovitý nasávací otvor na prove vzdialene pripomína niektoré Fordy. Hatchback mal pekné tmavo červené lakovanie, ktoré ešte zvýrazňovalo jeho decentný strih. Inak ale na Hyundai nebolo čo obdivovať, i30 jazdí po našich cestách už niekoľko rokov.

Palubná doska prekvapí slušným spracovaním, aj keď je na prvý pohľad zrejmé, že tu boli použité lacnejšie materiály. S tým tak nejako ale človek počíta, keď si kupuje auto s cenovkou pod 300 tisíc korún. Osobne by som si napríklad priplatil za kožený volant. Plastový je škaredý a naviac je nepríjemný na držanie. Aj tak ale na jeho ľavom ramene nájdete ovládače autorádia.

Centrálne panel naklonený k vodičovi možno na niekoho môže pôsobiť chudobne, uprieť sa mu ale nedá jeho prehľadnosť. Manuálna klimatizácia je v tejto triede plne dostačujúce, autorádio hrá skôr priemerne. Ocenil by som inú farbu podsvietenia, bohužiaľ Hyundai neustále presadzuje svoju žiarivo modrú. Jednoduché budíky v kaplnke plní svoj účel, nič viac k nim snáď ani nedá povedať. Snáď len, že ciachovanie rýchlomera do 240 km / h je vzhľadom k použitému motoru a prevodovke pomerne veselé.

Z jedna-štvorky 109 koní

Poďme ale skočiť rovno k použitej motorizáciu. Jedna-štvorka je rozhodne vydarený agregát. Najmä preto, že poskytuje príjemne tiché zvezenie. Pri státí na semafore nemáte prakticky možnosť spoznať, že motor beží - nevibruje ani nehučia. Ani vo vyšších otáčkach to nie je o moc horšie a na vrchole spektra by išlo hovoriť dokonca o istom športovom potenciáli. To už by som bol ale trochu veľký rojko ... Výkon 80 kW, ak chcete 109 koní, je u zážihového štvorvalca tejto veľkosti nadpriemerný. Záťah musím jednoznačne označiť za rovnomerný a tak môžete ručičku otáčkomera vodiť bez obáv po celom obvode budíka. Dojem kazia hlavne prevodovka, ktorá nie je najpresnejšie. A navyše ide len o pětikvalt. To v mestskom a okresným prevádzky nevadí, akonáhle ale vyjdete na diaľnici, začína utrpenie. Hluk stúpa, rovnako tak otáčky. Pri diaľničných 130 km / h už budete musieť počítať s viac ako 4000 ot / min, čo je veľmi nepríjemné. Stúpa spotreba a možnosti manévrovania sa znižujú.

Pritom by inak išlo o veľmi príjemné auto. Podvozok je naladený komfortne, s ostrejšie jazdou sa u neho evidentne nepočíta. Nastavenie auta k nej ani nijako nenabáda, takže sa do limitných situácií bežný užívateľ ani nedostane. V takom prípade nevadí ani nekomunikatívne riadenie, ktoré však nie je až zas tak nepresné, ako by som od neho sprvu očakával. Pravda je, že som bol potešený aj tým, ako sa i30 vysporiadala s dierami po zime. Odpruženie funguje až prekvapivo dobre. Pokiaľ však budete prechádzať cez veľké priečne nerovnosti, mohli by ste zaznamenať slabé rázy od kolies.

Spotreba je priemerná. Darilo sa mi jazdiť s odberom zhruba 7,5 litra na 100 km, pri jazde po diaľnici ale môžete počítať pokojne s 9 litrami a keď príde tiahle stúpania, bude to samozrejme ešte horšie. A to nehovoríme o vašich nervoch, keď budete musieť uhýbať rýchlejším vodičom a držať tak tempo skôr s kamióny.

Záver je teda jednoznačný. Slušné auto za slušné peniaze pre nenáročných vodičov, ktorí sa najčastejšie pohybujú po meste a na dlhé cesty vyráža len sporadicky. Mohla by tu byť bodka, keby som sa pred napísaním tohto testu poriadne nepozrel do cenníka. Je tu totiž ešte jedna možnosť, ktorá z Hyundai i30 robí spoľahlivého rodinného spoločníka za každej situácie.
Vypočuť
Čítať foneticky

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára