Ako dlho bude trvať, než nás autá budú voziť sama? Automobilky urobili ďalší krok: ak superrýchly počítač odhalí, že váš automobil mieri do dráhy inému autu, šklbnite volantom, a zrážke sám zabráni. Ovšem veríte počítačom? A necháte je riadiť?
Automobilka BMW testuje systém, ktorý má predchádzať nehodám z nepozornosti. Na viacprúdových cestách sa vodiči môžu v nepozornosti dostať príliš blízko k sebe a kým stihnú zareagovať, dôjde ku zrážke. "Základom vyvinutého systému sú ultrazvukové sonary umiestnené v rohoch vozidla, ktoré strážia vzdialenosť od ostatných áut," opisuje autor systému Thorsten Tronnier.
Najväčším zážitkom bola pre neho samozrejme prvý jazda, kedy si mohol overiť, že jeho návrh skutočne funguje. "Ak systém vyhodnotí, že hrozí nebezpečenstvo, najprv vodiča varuje akusticky a vizuálne na prístrojovej doske av oblasti čelného skla. Keď šofér nereaguje a nebezpečenstvo zrážky sa zvyšuje, systém zasiahne - pohne volantom, aby zrážke zabránil. "
Do manévru, ktorý sa rozsahom dá prirovnať ku korekcii smeru po nabehnutí do vyjazdených koľají, môže šofér kedykoľvek zasiahnuť, voz nepreberá vládu nad riadením, len zabraňuje zrážke.
O sériovej výrobe sa BMW vo svojich oficiálnych materiáloch zatiaľ nevyjadruje. Viac sa snáď dozvieme na blížiacom sa autosalóne v Ženeve, každopádne niečo podobné na trhu nikto nemá. Najbližšie je snáď Honda, ktorej systém dokáže prevziať riadenie vozidla vo chvíľach začínajúceho mikrospánku. -
S novinkou prichádza aj automobilka Ford. "Strážca rýchlosti síce nie je žiadna výnimočná technologická vychytávka, ale na druhú stranu už je dostupný vo všetkých rodinných autách od modelu Galaxy po C-max. Neskôr bude v novom focusu aj Mondeo, "hovorí Rick Frenks z Fordu a pokračuje pri inštruktážne jazde v londýnskom prevádzke:" Strážca rýchlosti pripomína tempomat, ale funguje inak. Nastavíte si rýchlosť, ktorú nechcete prekročiť a potom už ju nemusíte strážiť. Aj keď sa treba neskôr oprite do pedálu plynu viac, systém dovolí autu zrýchliť len do nastavenej rýchlosti. "
Nové zariadenia sa podľa Fordu výborne hodí na dlhé merané úseky pod kamerami, ktoré sa v mestách stáli štandardom. Vodiči sa nemusí toľko sústrediť na rýchlosť a majú viac priestoru na sledovanie premávky. Keď príde krízová situácia, systém sa vyradia prudkým vyšliapnutím plynu na podlahu a auto potom začne normálne naplno zrýchľovať.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára