Berlín - Písal sa 15. január 1936 a Adolf Hitler vtedy prvýkrát svetu oznámil zrodenie ľudového vozidla. Bez to tušil, hovoril o neskôr slávnom Volkswagenu Chrobák. Konštruktér Ferdinand Porsche ho vyvíjal už od začiatku 30. rokov. Jeho prototyp sa prvýkrát predstavil širokej verejnosti 15. februára 1936, na X. medzinárodnej výstave automobilov v Berlíne. Miesto nástroje propagandy nacistov sa z neho ale po vojne stal symbol kvetinových detí a slobody. A aj vďaka nemu je dnes Volkswagen svetovým gigantom.
Počiatky Volkswagenu boli bezpochyby temné. Práve túžba Hitlera byť veľkým vizionárom, ktorý pretaví Nemecko v modernej priemyselnú veľmoc, stála za vznikom neskoršieho Chrobáka. Porsche predstavil Hitlerovej vláde svoj projekt vozidla pre široké masy v januári 1934. A nemohol vybrať vhodnejší okamih. Hitler potreboval automobily, ktoré by sa mohli preháňať po jeho prestížnych a veľkolepých, ale celkom prázdnych diaľniciach. Krízou prenasledovania Nemci tak mali mať možnosť kúpiť si auto za cenu motorky, obrovská továreň zase zamestnať tisíce ľudí.
Dobová propaganda hovorila o tom, že "doktor Porsche skonštruoval limuzínu, otvorený voz a kabrio - limuzínu, ktorá spotrebuje 6 až 7 litrov paliva - as rýchlosťou 100 kilometrov za hodinu bude stáť len 990 mariek." Ak niekto v čase krízy práci mal, jeho priemerný mesačný plat sa pohyboval okolo 120-mariek. Poradovníky sa plnili a čoskoro už na Volkswagen šetrilo cez 330 tisíc Nemcov. Väčšina z nich sa ale nedočkala.
Volkswagen Chrobák - raný model Volkswagen Chrobák - raný model Niekoľko vyrobených áut slúžilo k propagandistickým účely a továreň začala chrliť hlavne vojenskej verzie pre armádu. Sny o motorizáciu Nemecka a produkciu pol milióna ľudových vozidiel ročne sa tak skoro rozplynuli. Počas vojny ich bolo vyrobených len pár set, prevažne pre nacistickej pohlavármi a propagačné účely. Po vojne potom bola fabrika skoro celá zničená a hrozil jej zánik.
Z trosiek sa továreň bleskurýchlo spamätala
Po nemeckej kapitulácii ležala väčšina slávnej Porscheho továrne v troskách. Zo sutín ju zdvihol britský dôstojník Ivan Hirst, ktorý vo vybombardovaných halách vzkriesil výrobu aj takmer pochovaný projekt nenáročného vozidla pre široké masy. V marci 1946 dosiahla výroba prvýkrát 1 000 kusov za mesiac, hranice 2 000 Volkswagenov mesačne padla v priebehu roka 1948. Medzitým sa už prvé vozidlá exportovali do Holandska a čoskoro mali preniknúť aj na americký trh, kde kedysi vznikla aj slávna prezývka "chrobák". Vôbec prvýkrát ju vraj pre vozidlo s typicky zaguľatenou karosériou a širokými blatníkmi použil v roku
"Keď Američania po vojne Obzeral si Volkswagen Chrobák a mali možnosť ho prevziať k výrobe, tak nad ním ohrňovali nos a povedali, že také auto nemá šancu. A stalo sa z neho najpredávanejšou auto na svete."
Chrobáka zachránila objednávka od okupačných mocností na 10 tisíc kusov. V roku 1949 potom Volkswagen prešiel do rúk spolkovej vlády a začala bezpríkladne kariéra. V roku 1955 už slávili vo Wolfsburgu vyrobenie miliónteho vozidla, ktorý sa medzitým stal jedným z najúspešnejších nemeckých exportných artiklov a hlavných symbolov povojnového hospodárskeho zázraku. Kultovým roverom sa Chrobák stal napriek tomu, že v dobe svojej najväčšej slávy už platil za trochu zastaraný model. Jeho majitelia zhovievavo tolerovali hlučnosť motora, malý vnútorný priestor av treskúcich zimách aj zlé kúrenie. Chrobák dobyl Ameriku aj svet a dodnes na neho fanúšikovia nedajú dopustiť. Nielen, že sa stal predmetom záujmu umelcov i excentrik a "oficiálnym" autom amerických hippie, ale zahral si aj v celej rade filmov.
Chrobák vydržal vo výrobe až do roku 2003, kedy posledný kus vyšiel z mexickej továrne. Sem bola produkcia z Nemecka presunutá definitívne koncom 70. rokov. Celkom ich Volkswagen vyrobil 21 a pol milióna, čo je neuveriteľný počet na auto, o ktorom povojnový šéf Volkswagenu Heinrich Nordhoff vyhlásil, že má viac chýb ako pes bĺch.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára