Hurá na východ. Automobilky chcú predávať už polovicu áut mimo Európy
Renault čaká úspech hlavne v Číne, Rusku a Brazílii. Na východ expanduje aj Škoda a mohutné investície chystá aj materský Volkswagen.
Zarobiť na rozvíjajúcich sa trhoch, investovať do domácich tovární a následne znovu zarobiť na vývoz do rozvíjajúcich sa krajín a upevniť si postavenie v Európe. Tak vyzerá stratégia veľkých európskych automobiliek, ktorým klesajú tržby v Európe, inde však naopak rastú.
Francúzska automobilka Renault sa rozhodla investovať v rokoch 2010 až 2013 na európskom trhu 5,7 miliardy eur (136,8 miliardy korún). Približne štyridsať percent z tejto investície pôjde na modernizáciu tovární vo Francúzsku.
Firma si na tieto výdavky zarobila najmä predajom mimo Európy, konkrétne v Číne, Rusku, Brazílii či Južnej Kórei. Investície v Európe by potom automobilkám mali pomôcť k ďalšej expanzii na rozvíjajúcich sa trhoch. Tie by sa mali do roku 2016 podieľať na objeme tržieb polovicou.
Najväčšia európska automobilka Volkswagen už predtým oznámila, že bude investovať v najbližších štyroch rokoch len v Číne 10,6 miliardy eur. Celosvetovo prvýkrát značka Volkswagen vlani dosiahla 4,5 milióna novo registrovaných vozidiel, a to najmä vďaka predajom v Číne, ktoré zaznamenali rast o 29% na rekordných 2,35 milióna vozidiel. Počet predaných áut v Európe klesol o 6,4 percenta na približne 1,5 milióna vozidiel.
Škoda Auto expanduje na východ
Ani mladoboleslavská automobilka Škoda nezostáva pozadu za svojím nemeckým majiteľom. Škodovky sa najlepšie predávajú najmä v Rusku, ale aj v Číne a Indii. Vďaka dopytu v týchto krajinách sa predaja automobilky v minulom roku zvýšili o 11,5 percenta.
Škoda Auto sa zaviazala objem svetových tržieb do roku 2018 ešte zdvojnásobiť.
Ďalšie francúzska automobilka Peugeot sa stala jednou z mála automobiliek, ktoré za minulý rok - podľa štatistík spoločnosti analyzujúci automobilový trh JATO - nezaznamenali pokles tržieb na európskom trhu. Napriek tomu sa aj šéf skupiny PSA Peugeot Citroën Philippe Varin dlhodobo snaží o "oslobodenie" automobilky od európskeho trhu. V roku 2009 zaberala autá predané na európskom trhu 66 percent objemu tržieb Peugeotu. Preto sa chce aj Varin v nadchádzajúcich rokoch sústrediť najmä na trhy ázijského združenia ASEAN. V Singapure zaznamenala automobilka zvýšenie tržieb za minulý rok o 14, 4 percenta v porovnaní s predchádzajúcim rokom.
Najväčší prepad tržieb za minulý rok zaznamenala v Európe talianska automobilka Fiat. Jej európske predaje sa oproti roku 2009 prepadli o 18,6% a jej podiel na trhu sa znížil na šesť percent. Celosvetovo sa automobilová skupina Fiat zameriava skôr na Latinskú Ameriku, kde sa jej darí.
Vlani sa jej podarilo udržať vedúce postavenie v Brazílii, kam celkovo dodala 761 tisíc automobilov. Fiatu tak patrí takmer 23 percent tohto trhu. Ani v Argentíne si automobily zo skupiny Fiat nevedú zle. V minulom roku zaznamenala automobilka rast tržieb o 44% a zabrala tak desať percent tamojšieho trhu.
Stávka na kvalitu a luxus
Aby automobilky uspeli aj na európskom trhu, chcú stavať kvalitné, drahšie autá. Že sa to môže vyplatiť, dokazujú minuloročné rekordné výsledky výrobcov luxusných automobilov BMW a Mercedes-Benz. Obe nemeckej značky bodujú nielen na európskom trhu, ale aj na rozvíjajúcich sa trhoch, kde zaznamenávajú spolu s Audi rekordné tržby. BMW zaznamenala nárast tržieb za minulý rok o 13,6 percenta na 1,46 milióna vozidiel, čo je historicky druhý najlepší rok automobilky.
"Očakávame rekordný predaj cez 1,5 milióna vozidiel," uviedol finančný riaditeľ spoločnosti Friedrich Eichiner o tomto roku.
Aj Mercedes-Benz bude spoločne s celým koncernom Daimler tento rok spoliehať na pretrvávajúce silný dopyt v Ázii.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára