BERLÍN - V Nemecku prepukol spor o benzín s desaťpercentným obsahom bioetanolu, ktorého zavádzanie požaduje Európska únia. Palivo s názvom E10 Nemci na čerpacích staniciach nekupujú, pretože si nie sú istí, či je pre ich vozidlo vhodné. Vláda a výrobcovia pohonných hmôt sa navzájom obviňujú zo zodpovednosti za túto situáciu.
K volaniu nemeckých vodičov po zrušení biobenzinu sa už pridávajú aj niektorí politici.
Benzín E10 sa na nemeckých pumpách objavil vo februári a v súčasnosti ho ponúka asi polovica z 15.000 tamojších benzinek. Z vodičov však po žltej alebo zelenej tankovacie pištoľ siaha málokto a radšej svojho plechového miláčika napoja osvedčeným vysokooktánovými benzínom Super (nemeckou obdobou v Česku používaného naturalu), aj keď je drahší. Práve ten má byť E10 nahradený.
Väčšina Nemcov ale tvrdí, že netuší, či E10 do svojho auta môže použiť. Odkaz na webové stránky, kde si to môžu skontrolovať, v zhone na čerpacej stanici príliš nepomáha.
Totálny debakel
Nemecká médiá zavádzanie nového biobenzinu označila za totálny debakel a katastrofu. K zodpovednosti za neho sa ale nikto nehlási. Organizácia na obranu spotrebiteľov obviňujú vládu, že Nemcov na prechod k novému palivu dostatočne nepripravila.
Minister životného prostredia Norbert Röttgen je ale presvedčený, že kabinet svoju informačnú povinnosť splnil a chybu vidí na strane výrobcov pohonných hmôt. Jeho kolegyňa Ilse AIGNER, ktorá vedie ministerstvo poľnohospodárstva a ochrany spotrebiteľov, je dokonca obvinila zo zahrávanie si s dôverou zákazníkov.
"Za chaos pri zavádzaní E10 je zodpovedný len a len petrochemický priemysel," dáva výrobcom vinu za súčasný stav aj rešpektovaný autoklub ADAC. "Mali dostatok času na to, aby zákazníkom povedali, ktoré automobily môžu na nový benzín jazdiť. Sú zodpovední za to, aby zákazníci boli dostatočne informovaní," dodal.
Petrochemický priemysel však akékoľvek pochybenie odmieta a tvrdí, že vysvetliť, komu je nový benzín určený, bolo hlavne úlohou vlády. Rovnaký názor majú aj napríklad opozičné Zelení. Nemecký tlač vidí "spravodlivo" vinu na oboch stranách.
Záchrana situácie
Minister priemyslu a obchodu Reiner Brüderle preto vyzval k schôdzke všetkých zainteresovaných subjektov, na ktorej by sa pokúsili situáciu ešte zachrániť. Podľa agentúry DPA by sa mala konať v utorok a vedľa zástupcov vlády a petrochemického priemyslu by sa jej mali zúčastniť aj predstavitelia výrobcov automobilov a zväzov na obranu spotrebiteľov.
Väčšina Nemcov by ale bola najradšej, keby nový benzín z púmp zmizol, pretože kvôli nemu okrem iného podrazil "starý dobrý" Super. To isté si želajú aj niektorí politici z vládneho konzervatívneho tábora. "Čím skôr E10 z čerpacích staníc zmizne, tým lepšie," vyhlásil napríklad europoslanec za kresťanských demokratov (CDU) Herbert Reul.
"Tento klimapolitický nezmysel životnému prostrediu nepomáha a trestá len občanmi," pridal sa k nemu v dnešnom vydaní denníka Bild europoslanec za bavorskej kresťanskej socialistami (CSU) Markus Ferber. "Odstránenie E10 by bolo najefektívnejšie klimatickou politikou pre ľudí, autá i životné prostredie," usudzuje.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára