Renomovaný nemecký magazín Auto motor und sport minulý rok otestoval detské autosedačky: päť z desiatich prepadlo v nárazovom teste. Raz zlyhal aj bezpečnostný úchyt Isofix.
Štyri z desiatich testovaných autosedačiek prepadli v crashtesty na celej čiare, piata dostala nálepku neodporúčame. Žiadnu zárukou kvality navyše nie je ani vyššia cena sedačky - tak zhŕňa výsledky najnovšieho testu redaktor nemeckého magazínu Auto motor und sport Christian Bangemann.
Tak zle nedopadol ešte ani jeden z testov, ktorý redakcia časopisu usporadúva už 18 rokov.
"Nazvať výsledky inak ako katastrofou nie je možné. Nikto z nás ani z tímu českej pobočky spoločnosti TÜV Süd, v ktorej sme testy uskutočnili, niečo také ani vo sne nečakal," hovorí Bangemann. "Môže to vyzerať, že výrobcovia investujú minimálnu námahu do vývoja a sedačky navrhujú tak, aby prešli len veľmi mierne nastavenými HOMOLOGAČNÝMI kritériami. Vývojári sa však nezaoberajú reálnymi podmienkami, aké simuluje aj náš test," varuje Chris Bangemann.
Detské autosedačky, kúpené v bežnom obchode, testovala skúšobňa TÜV Süd v uholníkoch pri Mladej Boleslavi. Technici je upevnili na pravé zadné sedadlo v testovacej karosérii Volkswagenu Golf presne podľa návodu na použitie. Tá potom pri simulovanom náraze v okamihu zbrzdí z rýchlosti 51 km / h na nulu - tohle brutálnej spomalenie testovacej figurínu doslova poskladá au niektorých sedačiek sa dokonca postaralo o zlomenie plastové škrupiny.
Jedna zlomená, druhá vyšmykla
Prvá sedačkou, ktorá sklamala, bola Chicco Key 1, uchytená systémom Isofix (je lepší ako uchytenie len bezpečnostným pásom). Chicco však nepoužíva tradičné úchyt v prednej časti sedadla pod nohami dieťaťa, ale remeň, ktorý sa ukotví na zadnej strane operadla v spodnej plastovej konštrukcii nad oceľovou tyčkou. Spojenie je však pri náraze príliš namáhané a škrupina sedačky sa pri náraze po celej šírke zlomila. Záver je jasný: systém zlyhal.
"Nehrá rolu, že záťaž pôsobiaca na figurínu bola pomerne nízka a riziko zranenia hodnotíme ako malé až stredné. Sedačku jednoducho neodporúčame," hovorí Christian Bangemann a dodáva: "Možno je to tvrdé rozhodnutie, ale test simuluje iba prvý náraz, pri ktorom by bola ochrana celkom dobrá, ale pri druhom náraze je už ochrana nulová. Pri nehodách je bežné, že do havarovaného vozidla narazí ďalší nešťastník alebo vozidlo vrazí do ďalšej prekážky. "
Druhá sedačka, ktorá svoju úlohu nesplnila, je Recaro Polaric. Kompletne spolieha na úchytky Isofix, bezpečnostným pásom sa prichytiť nedá. A práve jeden z kotviacich bodov ISOFIX sa pri náraze uvoľnil a sedačka sebou nekontrolovane smýkla. "Najskôr sme mysleli, že sme urobili chybu pri montáži, ale ukázalo sa, že nie. Systém jednoducho zlyhal," hovorí Bangemann.
Navyše už len montáž sedačky do vozidla je problematická. Je pomerne veľká a ťažká, takže sa s ňou nemanipuluje práve najľahšie. Sedačku je potrebné ešte naviac fixovať dvoma remene.
"Postup je veľmi komplikovaný, užívateľovi hrozí, že niektorý krok vynechá alebo nezvládne úplne správne. Ideálne je namontovať sedačku nastálo do jedného auta," mieni Bangemann.
Na rozdiel od Chicco však nebolo príčinou zlyhania zlé konštrukčné riešenie, ale chyba pri výrobe. Pre tak renomovanú značku, akou je Recaro, to určite nie je dobrou vizitkou.
Odlomený plast z opierky
Recaro spolupracuje na výrobe a vývoji sedačiek s firmou Storchenmühle, a tiež druhý výrobok z ich stajne negatívne prekvapil: modelu My Seat CL sa odlomila časť opierky chrbta. Neostalo než opäť vyniesť verdikt - systém zlyhal, neodporúčame. V tomto prípade je príčinou zlá voľba materiálu: plast je príliš krehký, čo naznačujú aj výrazné hrany zlomu. Opierka chrbta je však nevydarená aj po konštrukčnej stránke.
Tretí zástupca od Recaro / Storchenmühle - Twin One - síce fatálne nezlyhal, ale ani tu neboli technici úplne spokojní. Veľká záťaž v oblasti krku viedla k verdiktu "neodporúčame".
S rovnakým hodnotením vyšla z testu aj sedačka Concord Transformer. Má tiež nevhodnú konštrukciu - pri náraze sa sedačka prelomila takmer po celej šírke tesne u konca kovových častí. Navyše je pomerne drahá, a ako sa ukazuje, ani to nie je úplnou garanciou dobrej bezpečnosti.
Štyri sedačky možno odporučiť
Štvorica sedačiek dostala hodnotenie "odporúčame". Pri modeli BeSafe IZI Combi X2 však technici vytýčili zložitú montáž, ktorá je minimálne tak komplikovaná ako názov. Druhým premiantom je Maxi Cosi Tobi. Tá zase vyžaduje dosť dlhý bezpečnostný pás, čo môže byť v niektorých autách (napr. Ford Kuga) veľký problém.
Menšie poškodenia, ako v prípade sedačky Römer, neviedla k strate bodů.Spokojenost panovala s výsledkami modelov Cybex Solution X-Fix a Kiddy Discovery Pro. Tie potešili aj pokiaľ ide o ceny, ktoré sa nachádzajú v strede testovaného spektra. Navyše sa obe ľahko inštalujú a sú ľahké na prenášanie.
Hodnotenie "odporúčame s výhradami" si ako jediná zo sedačiek odniesla Römer Eclipse, ktoré poskytuje dostatočnú ochranu.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára