Malá krabička GPS128Q zaznamenáva, kadiaľ v aute idete. Dáta je možné následne nahrať do počítačovej knihy jázd. A firmy môžu ľahko kontrolovať, či ich zamestnanci nezneužívajú služobné autá.
Zariadenie, o ktorom bude v tomto článku reč, má názov GPS128Q. Je to čierna krabička s vstavaným prijímačom GPS. Pri jazde ticho kontroluje, kadiaľ idete, a tieto informácie každú sekundu ukladá na pamäťovú kartu.
K čomu je to dobré? Pre evidenciu ciest automobilom. Dáta je možné z pamäťovej karty naimportovať do elektronickej knihy jázd, zobraziť je v Google Earth alebo inými spôsobmi spracovať. Firmy môžu ľahko kontrolovať svojich zamestnancov, či služobné vozidlá využívajú na dovolené účely.
Trochu iná GPS
V ruke držím čiernu krabičku - kváder s rozmermi 67 × 47 × 25 mm. Váži 64 g (bez napájacieho kábla, ktorý môže mať rôznu dĺžku). Plastové kryty u seba drží dve skrutky, po ktorých uvoľnení sa dajú preskúmať elektronickej vnútornosti. Z bočnej strany vykukuje sedmimilimetrový kúsok pamäťovej karty SD alebo MMC, prípadne miniSD v adaptéra. Na kartu sa pri jazde zapisujú dáta.
Prostredníctvom dvoch nožových kontaktov na boku sa zariadenie napája. Najjednoduchšie je to z autozapaľovača, GPS sa ale môže pripojiť napríklad aj k spínacej skrinke vozidla. Priame napojenie na autobatériu nie je najvhodnejší, pretože prijímač stále odoberá trošku energie. Aj keď to nie je veľa, približne 100 mA pri zápise na kartu a príjmu GPS signálu, na nedobíjený akumulátor zaparkovaného auta by to mohlo mať nepriaznivý vplyv.
Dvojfarebná LED označuje stav zariadenia. Keď bliká, GPS128Q sa pripája k navigačným satelitom a ešte nepozná polohu. Po pripojení začne kontrolka svietiť av krátkych intervaloch preblikávať - vždy keď GPS na pamäťovú kartu pridá ďalší riadok s aktuálnou polohou.
USB konektor slúži na pripojenie zariadenia k počítaču. Štandardným USB káblom možno potom aktualizovať firmware. Na zdierku pre malý jack 2,5 mm sa posielajú dáta NMEA, ktoré môžu slúžiť na navigáciu. Stačí pripojiť vreckový počítač alebo notebook s nainštalovaným navigačným softvérom.
Kam s GPS v aute
Inštalácia ani nemôže byť jednoduchšie; aspoň v prípade napájania zo zásuvky autozapaľovača. Stačí do nej zapojiť zástrčku a naštartovať. Akonáhle do GPS128Q začne prúdiť energia, okamžite začne vyhľadávať satelity a zisťovať polohu. Priame napojenie na elektrické systémy automobilu je samozrejme po inštalačný stránke zložitejšie. Ak si nebudete istí, radšej odporúčam navštíviť odborný servis.
Asi vždy bude potrebné vyriešiť problém "Kam s ním". Aj keď je GPS prijímač (Sony CXD2951GA-4) pomerne citlivý a dokáže zistiť polohu, aj keď je zavretý v schránke v palubnej doske, lepšie je, keď vidia na oblohu. Dobrým kompromisom sú odkladacie priehradky v stredovom tuneli medzi prednými sedadlami, ideálny je priamy výhľad treba pod čelným sklom.
Pre častejšie použitie, ktoré sa u GPS128Q predpokladá, by bolo najlepšie zabudovať zariadenie do palubnej dosky alebo inam do vozidla. Zapájať GPS vždy pred jazdou do zapaľovača a pri každom odchode od auta ju ukrývať, nie je pohodlné. Tu by ale museli prísť k dielu kutilovia ruke. Praktické by bolo napríklad umiestnenie za stredným spätným zrkadlom. GPS by videla na oblohu, škatuľka by nerušila výhľad, napájací kábel by sa dal celkom neviditeľne viesť za slnečnými clonami a čalúnením bočného stĺpika. Čierny nenápadný objekt by snáď ani príliš nelákal zlodejov.
Príjem v praxi
Než GPS prijímač po zapnutí zistí aktuálnu polohu, chvíľu to trvá. Niekedy je táto doba kratšia, inokedy treba až niekoľko minút. Za ne sa ale dá prejsť aj niekoľko kilometrov, takže výsledný záznam trasy takmer nikdy nie je stopercentne presný. Je s tým nutné počítať, prípadne potom pri počítačovom spracovaní počiatky záznamov upravovať. Alebo s jazdom počkať, až kontrolka na prijímači začne neprerušovane svietiť.
Keď už GPS128Q pozná polohu, drží sa satelitov a až na veľmi nepriaznivé situácie sa ich nepustia. Firmvér zariadenia je navyše naprogramovaný tak, aby krátke výpadky alebo zastavení vozidla nebral ako ukončenie jazdy. V takýchto prípadoch pokračuje ďalej v zázname rovnaké trasy. Novú začne až po dlhšej prestávke alebo prerušenia energie.
Sťahovanie a práca s dátami
Zaznamenaná trasa sa ukladá na pamäťovú kartu. Stačí ju zobrať a pomocou čítačky kariet stiahnuť dátové súbory do počítača. Samotné zariadenie nepodporuje USB Mass Storage, po pripojení k počítaču sa neobjaví ako ďalší disk (po inštalácii ovládača je vidieť ako sériové zariadenie COM).
Formát dát sa líšia podľa toho, aký je v GPS128Q firmware. O tejto zaujímavej vlastnosti viac napíšem neskôr, tu nás zatiaľ bude zaujímať dátová náročnosť.
Štandardný užívateľský firmware ukladá dáta do binárnych súborov s príponou GPS. Jeden megabajt kapacity pamäťovej karty pojme podľa mojich skúseností okolo 1 400-2 000 kilometrov trasy. Záleží na miestach a na rýchlosti jazdy. V mestách je dátová náročnosť vyššia než napríklad na diaľnici. Aj tak ale bežná pamäťová karta vystačí na týždne a mesiace jazdy.
Dátový formát u firmvéru "open source" je trochu náročnejšia. Textový súbor LOG obsahuje v podstate len trochu Orezaná dáta NMEA a megabajt vystačí treba len na sto kilometrov. Ale iv tomto prípade sa na bežnú kartu, dajme tomu s kapacitou 128 MB, vojde cez desať tisíc kilometrov.
Binárny formát je pripravený na priame načítanie do elektronickej knihy jázd firmy Tranis. Textové záznamy je napred nutné previesť.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára